Geamul din fata al masinii este cunoscut si sub denumirea de parbriz deoarece mentine aerul sa curga departe de ocupantii masinii. Functia lor de protectie merge si mai departe, deoarece impreuna cu restul geamurilor, parbrizul tine departe ploaia si zapada, precum si praful si insectele.
In vehiculele moderne, parbrizul este folosit si pentru rigiditatea caroseriei si, prin urmare, este o parte integranta a structurii vehiculului. Indoirea si unghiul de incidenta al parbrizului au, de asemenea, o influenta majora asupra rezistentei aerodinamice si, prin urmare, a consumului unei masini.
Primele automobile au fost oferite in intregime fara geam inainte de a incepe sa ofere macar un fond uscat pasagerilor. Faptul ca soferul inca s-a udat in ploaie se datoreaza probabil modelului istoric al autoturismului, inainte ca acesta sa fie protejat si de intemperii de parbriz. S-a folosit sticla obisnuita pentru fereastra care nu avea coturi si s-a dovedit a fi o sursa majora de pericol in cazul unui accident.
Din acest motiv, a fost dezvoltata sticla securizata laminata, dar s-a dovedit a fi prea costisitoare de fabricat si a fost initial inlocuita cu sticla securizata calita. In cazul sticlei securizate cu un singur geam, geamul este intarit fie prin curbura, fie printr-un tratament termic.
Tensiunea inseamna ca geamul nu se rupe pur si simplu atunci cand se aplica forta, dar se sfarama si se sparge in bucati mici. Desi aceste cioburi de sticla sunt inca ascutite si pot provoca rani, dimensiunea lor impiedica aparitia unor taieturi grave, care pun viata in pericol. Sticla securizata este folosita si astazi, dar numai pe geamurile laterale si pe luneta. Geamurile din fata sunt intotdeauna din sticla securizata laminata.
Parbrizul este format din cel putin doua geamuri de sticla care sunt lipite impreuna cu butiral de polivinil. Filmul PVB are un efect de legare a aschiilor si are o rezistenta ridicata la rupere. In cazul unui accident, geamul va fi distrus din punctul de cea mai mare aplicare a fortei, dar majoritatea particulelor de sticla vor adera la pelicula.
Chiar si in ciocniri severe, numai firimituri de sticla mici, comparativ inofensive, sunt aruncate in interior. Chiar daca pelicula se rupe si bucati mai mari intra in interior, bucatile nu sunt de obicei rigide si, prin urmare, nu pot provoca rani grave prin injunghiere si taieturi. Sticla securizata laminata ofera, de asemenea, o anumita capacitate de incarcare reziduala chiar si dupa deteriorare.
Majoritatea sticlei laminate de securitate pentru parbriz consta din geamuri de 2,1 mm si folie PVB de 0,7 mm. Cu asa-numita sticla subtire, geamurile sunt realizate cu 1,8 mm (exterior) si 1,4 mm (interior), ceea ce poate reduce greutatea parbrizului. In plus, geamurile din fata sunt si suprafete de proiectie pentru idei cu aspect futurist, dintre care unele pot fi deja implementate.
Desi parbrizul va continua sa castige in importanta in viitor, problemele banale precum aschiile de piatra, zgarieturile si crapaturile sunt de o importanta mai mare pentru soferii din prezent. De aceea exista firme de specialitate ce vin la domiciliul clientului 7 zile din 7, pentru a schimba parbrizele stricate, cu cele mai calitative de pe piata.
De ce sa iti schimbi parbrizul la timp?
A avea un parbriz curat si de buna calitate este vital pentru vederea ta atunci cand conduci; de aceea poate fi un pic deranjant cand un pic de pietris zboara si iti sparge parbrizul.
Daca ai un parbriz crapat, este important sa nu astepti. De cele mai multe ori, o fisura poate fi reparata la costuri mai mici decat cele pentru schimbarea parbrizului.
Cu toate acestea, daca este lasata prea mult timp, fisura se va extinde si ar putea duce la cresterea fisurii. Acest lucru nu numai ca va va afecta vederea si va face ca masina sa nu mai fie corespunzatoare, dar va trebui sa platiti si pentru inlocuirea completa a parbrizului.
Murdaria poate intra si in fisuri, ceea ce inseamna ca poate fi dificil pentru mecanic sa repare si sa salveze parbrizul. Dupa cum am mentionat mai sus, conducerea cu parbrizul crapat poate fi periculoasa si va poate cauza mai multe daune si reparatii decat am presupus initial. De asemenea, va poate afecta vederea, ceea ce nu numai ca va pune in pericol, dar puneti si alte vehicule rutiere in pericol.
Parbrizul este impartit in „zone” care ajuta la determinarea volumului de lucru care trebuie facut.
Daca deteriorarea este situata in zona A, care este pozitionata chiar in fata soferului, atunci orice dauna de pana la 10 mm poate fi reparata.
Repararea parbrizului este de fapt destul de simpla. In primul rand, mecanicul va analiza fisura si locatia acesteia, folosind masuratorile de mai sus pentru a se asigura ca parbrizul este reparabil. In continuare, vor curata si usca zona deteriorata si o vor umple cu o rasina transparenta care are proprietati similare sticlei. Daca fisura este mai mare decat masuratorile din zonele respective, atunci va trebui sa va inlocuiti parbrizul.