Turbocompresoarele sunt compresoare centrifuge actionate de o turbina de gaz de evacuare si folosite in motoare pentru a creste presiunea aerului de incarcare. Performanta turbocompresorului influenteaza toti parametrii importanti ai motorului, cum ar fi economia de combustibil, puterea si emisiile.
Este important sa intelegeti ca si o astfel de componenta a masinii se poate defecta din diferite motive, insa AutoNik turbosuflante reprezinta cea mai buna solutie in acest caz, pentru ca aici puteti gasi turbosuflante pentru diferite marci auto, si puteti de-asemenea opta pentru reconditionarea turbo.
Pana atunci insa, vom discuta in continuare despre turbocompresoare si veti afla care sunt partile unui turbocompresor si cum este acesta construit. Cititi pana la final pentru a descoperi o multime de informatii interesante.
Constructie turbocompresor
Un turbocompresor este format dintr-o roata a compresorului si o turbina cu gaz de evacuare cuplata intre ele printr-un arbore solid si care este utilizata pentru a creste presiunea de aer de admisie a unui motor cu ardere interna. Turbina cu gaz de evacuare extrage energie din gazul de esapament si o foloseste pentru a conduce compresorul si a depasi frecarea.
In majoritatea aplicatiilor de tip auto, atat compresorul cat si roata de turbina sunt de tipul debitului radial. Unele aplicatii, cum ar fi motoarele diesel cu viteza medie si joasa, pot utiliza o roata cu turbina cu debit axial in loc de turbina cu debit radial.
Centru-Locuinte
Arborele comun turbin-compresor este sustinut de un sistem de rulment in carcasa centrala (carcasa rulmentului) situata intre compresor si turbina. Roata arborelui ansamblului e refera la arborele cu rotile de compresoare si turbine cu atasate, adica, rotitor de asamblare. Carcasa centrala rotativa de asamblare se refera la roata arborelui ansamblului instalata in centru-carcasa, dar fara compresor si turbina cu carcase.
Carcasa centrala este turnata in mod obisnuit din fonta gri, dar aluminiu poate fi utilizat si in unele aplicatii. Garniturile ajuta la pastrarea uleiului de la trecerea la compresor si turbina. Turbocompresoarele pentru aplicatii cu temperaturi ridicate ale gazelor de esapament, precum motoarele cu aprindere prin scanteie, pot incorpora pasaje de racire in carcasa centrala.
Rulmenti.
Sistemul de rulment cu turbocompresor pare simplu in proiectare, dar joaca un rol cheie intr-o serie de functii critice. Unele dintre cele mai importante includ: controlul miscarii radiale si axiale a arborelui si a rotilor si minimizarea pierderilor de frecare in sistemul de rulment. Sistemele de rulmenti au primit o atentie considerabila datorita influentei lor asupra frecarii turbocompresorului si a impactului sau asupra eficientei combustibilului motorului.
Cu exceptia unor turbocompresoare mari pentru motoarele cu viteza mica, lagarele care sustin arborele sunt de obicei amplasate intre roti in pozitie suprasolicitata. Acest design flexibil al rotorului asigura ca turbocompresorul va functiona deasupra primei viteze si, probabil, a doua, a vitezei critice si, prin urmare, poate fi supus unor conditii dinamice ale rotorilor, cum ar fi vibratiile vartej si sincrone.
Sigilii.
Garniturile sunt amplasate la ambele capete ale carcasei rulmentului. Aceste garnituri reprezinta o problema dificila de proiectare, datorita necesitatii de a mentine pierderile de frecare scazute, miscarile relativ mari ale arborelui datorita degajarii lagarului si a gradientilor de presiune adversa in anumite conditii.
Aceste sigilii servesc in principal la mentinerea aerului de admisie si a gazelor de esapament din carcasa centrala. Presiunile in instalatiile de admisie si de evacuare sunt in mod normal mai mari decat in carcasa centrala a turbocompresorului, care este de obicei la presiunea carterului motorului.
Ca atare, acestea ar fi proiectate in principal pentru a sigila carcasa centrala atunci cand presiunea din carcasa centrala este mai mica decat in sistemele de admisie si evacuare.
Aceste sigilii nu sunt destinate sa fie principalul mijloc de prevenire a evacuarii uleiului din carcasa centrala in sistemele de evacuare si aer. De obicei, uleiul este impiedicat sa contacteze aceste garnituri prin alte mijloace, cum ar fi deflectoarele de ulei si flingerele rotative.
Garniturile de turbocompresor sunt diferite de garniturile moi ale buzelor gasite in mod normal in echipamentele rotative care functioneaza la viteze si temperaturi mult mai mici. Garnitura de tip inel cu piston este un tip care este adesea utilizat.
Este formata dintr-un inel metalic, similar cu un inel cu piston. Sigiliul ramane stationat atunci cand arborele se roteste. Garniturile tip labirint sunt alte tipuri folosite uneori. In general, garniturile arborelui turbocompresorului nu vor preveni scurgerile de ulei daca diferentialul de presiune se inverseaza astfel incat presiunea din carcasa centrala sa fie mai mare decat in instalatiile de admisie sau de evacuare.
Acestea sunt asadar partile componente ale unui turbocompresor, si cu siguranta este indicat sa aveti cat mai multe cunostinte despre aceasta componenta a masinii cat si despre elementele sale. Cu cat cunoasteti mai multe detalii, cu atat mai bine, pentru ca astfel in cazul unei defectiuni veti stii care componenta a turbocompresorului nu mai functioneaza, si veti afla si de ce s-a produs defectiunea.