O turbina deteriorata impiedica functionarea turbocompresorului, ceea ce afecteaza performanta si consumul de combustibil al masinii.
Turbinele instalate in motoarele diesel populare sunt piese realizate din materiale atent selectate, extrem de durabile. In teorie, acest lucru ar trebui sa garanteze turbinei o durata de viata la nivelul unitatii de putere. In practica, primele semne ale aparitiei unei defectiuni apar dupa cateva mii de kilometri parcursi.
De ce se uzeaza atat de repede turbinele? Care sunt simptomele consumului lor?
Care sunt simptomele unei turbine avariate ?
- Un sunet specific de „fluierat” in timpul acceleratiei – o turbina deteriorata scartaie intr-un mod foarte specific, seamana cu sunetul elementelor metalice care se freaca unul de celalalt, apare de la 1800 rpm.
- Pierderea uleiului de motor – totusi, acest simptom poate aparea si la aparitia altor defectiuni.
- Exista un miros de ulei ars sau fum alb, iar mirosul de ulei va fi simtit in interiorul vehiculului, in timp ce fumul va fi vizibil in spatele acestuia. Daca observi asa ceva in masina ta – mergi imediat la un mecanic.
- Scadere clara a puterii motorului si fum negru – desi apare si in alte situatii, poate fi un simptom al unei turbine deteriorate.
Factori care influenteaza uzura turbinei
Conform ipotezei aproape tuturor producatorilor, valabilitatea turbocompresorului poate ajunge sa fie cel putin egala cu viata motorului. Se presupune ca, avand o functionare optima, turbina va putea rezista pana la 1 milion de kilometri parcursi. Deci, de ce ai probleme cu ea atat de des? De ce atat de des se uzeaza turbina mult mai devreme?
Functionarea optima inseamna ca soferul respecta toate recomandarile producatorului auto, iar turbocompresorul functioneaza in conditii aproape perfecte. Din pacate, realitatea este foarte departe de acest ideal. In lumea reala, cei mai mari dusmani ai turbinelor sunt asa-numitele frecvente porniri reci si poluare.
Ambii factori inseamna ca primele semne de uzura ale unei turbine diesel apar dupa 200-250 mii km. Daca adaugi la aceasta unele defecte inerente ale motoarelor si erori de functionare, se dovedeste ca aceasta parte aparent indestructibila este capabila sa-si termine viata inainte ca masina sa treaca primii 100.000. km.
Poate ca cel mai caracteristic simptom al uzurii turbinei diesel sunt norii grosi si intunecati de fum ce pot fi observati in momentul evacuarii. Acesta este efectul arderii uleiului de motor in unitatea de actionare, dar, in afara de o turbina deteriorata, poate fi cauzata si de bucsele din motor.
Uleiul ars in motor produce un efect de fum albastru. Cu toate acestea, simptomul unei turbine uzate poate fi o cantitate mare de fum dens, cu o culoare foarte inchisa, aproape neagra.
Acest fum inseamna ca turbina isi pierde eficienta si forteaza aerul la o presiune prea mica, ceea ce, la randul sau, face ca amestecul combustibil-aer sa nu arda si un fum atat de dens si intunecat din conducta de evacuare. Totusi, trebuie amintit ca defectarea pompei de injectie sau a injectoarelor in sine are, de asemenea, un efect foarte similar.
Te intrebi daca poti conduce cu o turbina deteriorata? Poti conduce cu multe defecte, dar amanarea reparatiilor si actiunilor necesare creste costurile lor ulterioare. Prin urmare, daca turbina din masina ta s-a defectat – ar trebui verificata rapid cu un mecanic, pentru a fi inlocuita cu o turbosuflanta second hand Romania sau cu una noua.