Indispensabile pentru pregatirea solului in gradina inainte de plantare, rotocultoarele sau motocultoarele sunt unelte motorizate foarte utile pentru a intoarce solul fara prea mult efort si mai repede decat cu o simpla lopata sau o sapa.
Alegerea intre un rotocultor si un motocultor depinde in primul rand de suprafata care urmeaza sa fie lucrata si de rezultatul mai mult sau mai putin precis asteptat.
Descrierea diferitelor modele de cultivatoare si motocultoare
Rotovatorul este o unealta relativ usoara si usor de manevrat, echipata cu dinti, un fel de roata cu gheare care amesteca solul. De asemenea, este convenabil de transportat si de depozitat. Exista doua tipuri de motocultoare.
- Motocultor electric
Motocultoarele electrice sunt conectate la o priza electrica, ceea ce le poate face dificil de utilizat. Motocultorul electric poate fi folosit doar pentru lucrari mici de gradinarit. Pe de alta parte, din cauza puterii sale reduse, terenul pe care este utilizat trebuie sa fie usor de lucrat. Frezele electrice au avantajul de a fi silentioase.
- Motocultoare termice sau pe benzina
Mai autonoma decat varianta electrica, deoarece nu este conectata cu un fir la o priza, sapa cu combustie permite aratul unor suprafete mai mari. De cele mai multe ori, este echipat cu un motor in patru timpi cu o putere de 4,5 pana la 6 CP. Motorul motofierastraului cu motor cu ardere interna este amplasat in spatele arborelui frezei si este actionat de o curea sau de un arbore cardanic.
Freza este mai puternica, dar mai grea si mai greu de manevrat decat o motocoasa. Datorita puterii sale (motorul sau este de 5 pana la 8 CP), ofera rezultate mai bune, deoarece permite sa lucreze solul mai greu, pe suprafete mari si cu o precizie mai mare. Spre deosebire de rotovator, motocultorul are roti late si o aderenta mai buna la sol.
Pentru a usura aratul terenului, motocultorul are mai multe viteze de lucru, iar unele modele au o treapta de mers inapoi. De asemenea, poate fi utilizat cu alte echipamente, cum ar fi un plug sau o remorca mica.
Criterii pentru cumpararea unui motocultor
- Latimea si adancimea de lucru
In functie de tipul de sol pe care doriti sa il lucrati si de ceea ce doriti sa plantati, nu veti alege acelasi tip de motocultoare. Daca doriti sa intoarceti solul din jurul plantelor existente, este mai bine sa alegeti o latime si o adancime de lucru usor mai mici, pentru a nu deteriora radacinile.
Pe de alta parte, in cazul unei gradini de legume neinsamantate, o masina de batut cu sapa care poate sa sape mai adanc si mai larg va face o treaba mai buna.
- Energia utilizata de motocultor
Pentru cei care au grija de mediu, se recomanda folosirea energiei electrice, deoarece este mai putin poluanta decat motoarele pe benzina. In plus, motocultoarele electrice sunt mai usoare decat cele pe benzina si au o ergonomie mai buna. Pe de alta parte, motoarele pe benzina sunt mai eficiente, va permit sa lucrati mai mult timp si mai adanc.I
Istoria motocultoarelor in America
In 1915, Rush Hamilton din Healdsville, California, a proiectat roti de antrenare cu colt pentru tractorul sau, care a venit cu un sulky articulat cu doua roti de fier de care puteau fi atasate vagoane sau pluguri.
Cam in aceasta perioada a infiintat Hamilton Tractor Company. Aproximativ 10 ani mai tarziu, rotile au fost numite „roti Hamilton” atunci cand erau folosite pe un tractor Fordson. In 1916 a contribuit la formarea Fageol Motors Company, unde a asistat la dezvoltarea tractorului Fageol.
In 1932, Mando „Steve” Ariens, care tocmai a preluat fraiele fabricii de fier Brillion a parintilor sai, a fost nevoit sa declare faliment in apogeul Marii Depresiuni. In 1933, in garajul tatalui sau Henry si in subsolul lui Steve, el si tatal sau au dezvoltat primul lor Ariens Rotary Tiller, un motocultor de 30 inchi, alimentat de un V-cu patru cilindri, montat in fata, de 14 CP (10 kW).
In 1930, producatorul de automobile Cadwallader Washburn „Carl” Kelsey a fost prezentat la rototiller de catre HB Hiller, un imigrant german care a lucrat candva pentru divizia „boden frasen” a Siemens. Kelsey a deschis un birou de vanzari folosind numele Rototiller Co. pe Broadway in New York City. Apoi a inceput sa importe Siemens boden frasen din Germania.
In 1932, Kelsey a incorporat folosind noul nume de companie Rototiller, Inc. si marca comerciala „Rototiller” (Kelsey nu a creat numele „Rototiller”; era deja folosit in Europa). Operatiunea a fost mutata in Long Island City, NY. si SIMAR din Elvetia a fost adaugat la linie. Carl Kelsey a proiectat, a patentat si a adus mai multe imbunatatiri la masinile SIMAR si Siemens din cauza diferitelor soluri americane fata de solul european care a fost cultivat de multe secole.
O imbunatatire majora a fost un amortizor pentru a reduce socul de intoarcere a arcului dinti.