Mulți oameni se tem să zboare, dar cu atât mai mult atunci când sunt forțați să urce într-un avion mic cu turbopropulsoare. Chiar dacă unii urăsc ideea, uneori zborul cu avioane de mici dimensiuni este singura modalitate de a ajunge unde vrei, cum ar fi în Alaska sau în safari.
Multă vreme, am avut și eu această teamă, din cauza dimensiunii avionului și a percepției că era nesigur. Deși mi-a fost teama prima dată când am zburat, m-am relaxat rapid atunci când mi-am dat seama că zborul într-un avion mic poate fi, de fapt, o experiență cu adevărat distractivă și unică. Dacă vrei să vezi cum este, un zbor cu avionul la Brasov poate fi un bun început.
După ce am zburat atât cu avioane comerciale mari, cât și cu aeronave de mici dimensiuni, am ajuns să mă bucur mai mult de avioanele mici decât de cele obişnuite, din mai multe motive.
Acces la comunicarea şi activitatea piloţilor
În primul rând, îmi place să fiu implicată în ceea ce face pilotul. Am avut ocazia să ascult comunicarea dintre pilotul meu și controlorii de trafic sau alți piloți din zonă. Mi-am făcut o idee direct de la sursă despre tot ce se întâmplă în timpul unui zbor și am învățat mai multe despre tiparele de trafic și activitatea de pe aeroport decât aș putea vreodată într-un avion comercial.
Conceptul de cockpit deschis al multor avioane mici nu numai că le oferă pasagerilor posibilitatea de a asculta ceea ce vorbesc, dar le permite și să vadă tot ceea ce fac piloții.
Deși nu mi-am dorit niciodată să fiu pilot, am fost întotdeauna fascinată de tot ceea ce înseamnă pilotarea unui avion. Pe aeronavele mici pe care am zburat, am putut să văd panoul de control din partea din față a avionului, am urmărit viteza de zbor și altitudinea, precum și cum a schimbat echipajul setările flapelor.
Un punct de vedere diferit
Cockpitul deschis oferă uneori o vedere perfectă asupra pistei, astfel încât pasagerii pot vedea decolarea și aterizarea dintr-o nouă perspectivă. Ca să nu mai vorbim de faptul că zborul cu o aeronavă mică înseamnă de obicei o croazieră la altitudini mai mici, astfel încât călătorii au ocazia să observe peisaje unice, pe care le-ar putea rata zburând cu un avion comercial.
Deși există o mulțime de avantaje în a zbura cu avioane mici, există şi câteva dezavantaje.
Accesul în avion
Pentru mine, cea mai mare provocare este intrarea și ieșirea din aeronavele mici. Spre deosebire de ușile de îmbarcare de dimensiuni mari ale avioanelor de linie, multe avioane mici au uși înguste, care necesită ca pasagerii să se ghemuiască pentru a putea intra. Cu toate acestea, odată înăuntru, avionul pare la fel de încăpător ca unul de linie.
Scaunele sunt de obicei căptușite și confortabile, iar în avioanele mici cu care am zburat am avut mult spațiu pentru picioare, deși am doar 1.60 și rareori am probleme cu spaţiul în orice scaun de avion. Așadar, este posibil ca unii oameni să experimenteze claustrofobie în cabina mai mică, iar cei peste 1.80 înălțime se pot simți înghesuiti.
Siguranţa
Deși unii oameni sunt preocupați de nivelul de confort al unui avion mic, alții sunt mai preocupați de siguranță. Deși este adevărat că rata accidentelor în cazul avioanelor mici este mai mare decât cea a companiilor aeriene, este totuși mai probabil să ai un accident în drum spre aeroport decât în timp ce călătorești cu o aeronavă de mici dimensiuni, potrivit Saj Ahmad, analist șef la StretegivAero Research.