Acest articol explica conceptul standardelor ISO intr-un mod practic. Dupa citirea acestuia, veti intelege elementele de baza ale acestui puternic concept international pentru standardizare, si veti intelege de ce multi antreprenori acceseaza https://www.certificareiso.ro pentru a obtine o certificare ISO.
ISO (Organizatia Internationala pentru Standardizare) este o federatie la nivel mondial a organismelor nationale de standardizare. ISO este o organizatie neguvernamentala care cuprinde organisme de standardizare din mai mult de 160 de tari, cu un organism de standardizare care reprezinta fiecare tara membra.
Organizatiile membre colaboreaza la elaborarea si promovarea standardelor internationale pentru tehnologie, procese de testare stiintifica, conditii de munca, probleme sociale si altele. ISO si membrii sai vand apoi documente care detaliaza aceste standarde.
O adunare generala, care este formata din reprezentanti ai membrilor ISO si lideri alesi, numiti ofiteri principali, actioneaza ca un organism decizional pentru ISO. Organizatia isi are sediul la Geneva, Elvetia, unde un secretariat central supravegheaza operatiunile.
Istoric ISO
ISO este succesorul Federatiei Internationale a Asociatiilor Nationale de Standardizare (ISA), care a functionat din 1928 pana in 1942. In 1946, dupa al doilea razboi mondial, membrii ISA si Comitetul de coordonare a standardelor Natiunilor Unite (UNSCC) au organizat o intalnire cu privire la standardele internationale. Munca lor a dus la formarea ISO ca organizatie neguvernamentala in anul urmator.
ISO a publicat primul sau standard, ISO / R 1: 1951 (temperatura de referinta standard pentru masuratori de lungime industriala), in 1951. Standardul este cunoscut acum ca ISO 1: 2016. Incepand cu 2018, ISO publicase peste 22.000 de standarde.
Conform ISO, ISO nu este o prescurtare. Este un cuvant, derivat din grecescul isos, care inseamna „egal”, care este radacina pentru prefixul iso- care apare intr-o serie de termeni, cum ar fi izometric (cu o masura sau dimensiuni egale) si izonomie (egalitatea legilor, sau a oamenilor in fata legii).
Denumirea ISO este folosita in intreaga lume pentru a denumi organizatia, evitand astfel sortimentul de abrevieri care ar rezulta din traducerea „Organizatiei internationale pentru standardizare” in diferitele limbi nationale ale membrilor. Oricare ar fi tara, forma scurta a numelui organizatiei este intotdeauna ISO.
Procesul de dezvoltare a standardelor ISO
Procesul Organizatiei Internationale pentru Standardizare pentru crearea unui nou standard incepe atunci cand asociatiile industriale sau grupurile de consumatori solicita. ISO apoi recruteaza experti in materie si parti interesate din industrie care formeaza un comitet tehnic. Comitetul parcurge doua runde de creare a unui proiect de standard si efectueaza un vot formal asupra celui de-al doilea proiect, denumit proiectul de standard international final (FDIS). Daca FDIS este aprobat, certificat de secretariatul central, ISO il publica ca standard international oficial.
Standarde populare
Unele dintre cele mai populare standarde ISO pentru tehnologia informatiei includ:
Interconectare sisteme deschise (OSI): Producatorii de computere si furnizorii de telecomunicatii au dezvoltat acest model universal de referinta pentru protocoalele de comunicare in 1983, iar ISO l-a adoptat ulterior ca standard.
- ISO 27001: Acest standard ISO ofera un proces in sase etape pentru elaborarea si implementarea politicilor si proceselor de securitate a informatiilor.
- ISO 17799: Acest standard de management al securitatii specifica peste 100 de bune practici in ceea ce priveste continuitatea activitatii, controlul accesului, gestionarea activelor si multe altele.
- ISO 20000: Acest standard ISO creeaza o specificatie tehnica si codifica cele mai bune practici pentru gestionarea serviciilor IT.
- ISO 31000: Acest cadru de gestionare a riscurilor standardizeaza definitia riscului si a termenilor asociati si ofera linii directoare pentru orice persoana, intreprindere sau agentie.
- ISO 12207: Acest standard ISO creeaza un proces constant de gestionare a ciclului de viata pentru toate softurile.
- ISO 20000 – 29999 cu atentie la lucruri precum procedurile de inregistrare a meta-datelor la informatii despre calitatea software-ului.
- ISO 30000 – 39999 se concentreaza pe standardizarea pentru gestionarea riscurilor.
- ISO 55000 se refera la sisteme de management.
- ISO 50001: ISO 50001 este standardul international pentru gestionarea energiei si ofera perspective asupra consumului de energie al companiilor.
Avantaje Certificarea ISO
Pentru multe companii, certificatul ISO este un instrument eficient. Faptul ca se refera la o recunoastere internationala ofera posibilitatea de a opera dincolo de frontierele nationale, ceea ce inseamna ca companiile pot intra in contact cu mai multi clienti. Mai mult, o certificare ISO ofera o caracteristica distinctiva. Multi clienti prefera sa lucreze cu companii certificate ISO. In cazul ofertelor (internationale), este, de asemenea, inevitabil sa existe un predicat ISO ca organizatie. Fara inregistrare, este imposibil sau intregul produs va deveni si mai dificil.
Companiile cu o eticheta ISO lucreaza la imaginea lor si comunica catre restul lumii ca lucreaza in conformitate cu standardele internationale. Acest lucru arata cumparatorilor si clientilor lor ca fac afaceri cu o petrecere serioasa si ca sunt siguri ca serviciul si decontarea clientilor sunt optimizate.
Acestea sunt asadar cateva dintre cele mai importante detalii pe care cu siguranta toata lumea trebuie sa le cunoasca despre ISO (Organizatia Internationala pentru Standardizare).