Un sistem auto de incarcare este alcatuit din trei componente majore: bateria, regulatorul de tensiune si un alternator. Alternatorul functioneaza cu bateria pentru a genera energie electrica pentru componentele electrice ale unui vehicul, precum luminile interioare si exterioare si panoul de instrumente. Un alternator isi primeste numele de la termenul curent alternativ (AC).
Alternatoarele se gasesc de obicei in fata motorului si sunt actionate de arborele cotit, care transforma miscarea in sus si in jos a pistoanelor, in miscare circulara.
Unele vehicule model timpuriu au folosit o centura de antrenare separata de la scripetul arborelui cotit la scripetele alternatorului, dar majoritatea automobilelor au astazi o centura de serpentina sau o centura care conduce toate componentele care se bazeaza pe puterea arborelui cotit.
Majoritatea alternatoarelor sunt montate cu ajutorul unor paranteze care se fixeaza intr-un anumit punct al motorului. Una dintre paranteze este de obicei un punct fix, in timp ce cealalalta este reglabila pentru a strange centura de antrenare.
Alternatoarele produc curent alternativ prin electromagnetism format prin relatia dintre stator si rotor. Electricitatea este canalizata in baterie, oferind tensiune pentru a rula diferitele sisteme electrice. Inainte de a afla mai multe despre mecanica alternatorului si modul in care acesta genereaza electricitate, sa analizam diferitele parti ale unui alternator din sectiunea urmatoare.
In mare parte, alternatoarele sunt relativ mici si usoare. Aproximativ dimensiunea unei nuca de cocos, alternatoarele gasite in majoritatea autoturismelor si camioanelor usoare sunt construite folosind o carcasa exterioara din aluminiu, deoarece metalul usor nu magnetizeaza.
Acest lucru este important, deoarece aluminiul disipeaza caldura extraordinara generata de producerea energiei electrice si deoarece ansamblul rotorului produce un camp magnetic.
Daca inspectati indeaproape un alternator, veti constata ca are orificii de aerisire atat pe partea din fata, cat si pe partea din spate. Din nou, acest lucru ajuta la disiparea caldurii. Un scripete de actionare este atasat la arborele rotorului din fata alternatorului.
Cand motorul functioneaza, arborele cotit intoarce centura de antrenare, care, la randul sau, roteste scripetele pe arborele rotorului. In esenta, alternatorul transfera energia mecanica din motor in energie electrica pentru accesoriile masinii.
In partea din spate a alternatorului veti gasi mai multe terminale (sau puncte de conectare intr-un circuit electric). Sa aruncam o privire asupra celor:
- S terminal – Tensiunea bateriei senzitive;
- Terminal IG – Comutator de aprindere care porneste regulatorul de tensiune;
- Terminal L – Inchide circuitul la lampa de avertizare;
- Terminal B – Terminal principal de iesire al alternatorului (conectat la baterie);
- F terminal – by-pass cu camp complet pentru regulator.
Racirea este esentiala pentru eficienta unui alternator. Este usor sa detectati o unitate mai veche prin lamele exterioare ale ventilatorului care se gasesc pe arborele rotorului din spatele scripetelui. Alternatoarele moderne au ventilatoare de racire in interiorul carcasei din aluminiu. Aceste ventilatori functioneaza la fel, folosind puterea mecanica din arborele rotorului.
Viata si moartea unui alternator
Un alternator care nu reuseste sa functioneze, va ucide o baterie si va va strica ziua. Dar de ce alternatorul a esuat in primul rand? Alternatoarele au piese in miscare, care se murdaresc si sunt supuse stresului din cauza caldurii si frigului. Drept urmare, partile interne se uzeaza treptat.
Unul dintre cele mai frecvente esecuri este faptul ca nu incarca bateria. Rulmentii cu ac care permit rotorului sa se roteasca liber in interiorul statorului se pot descompune de la murdarie si caldura. Cand rulmentii nu reusesc, rotorul nu se va roti eficient.
De obicei, un alternator care se confrunta cu defectarea rulmentilor face un zgomot puternic de macinare. Daca banuiesti aceasta problema, este doar o chestiune de timp inainte ca alternatorul sa moara, si sa fie necesara inlocuirea acestuia cu un alternator ales de www.dezmembrarililieci.ro.
Vehiculele mai vechi cu generatoare tind sa necesite o intretinere mult mai mare decat modelele mai noi, dar nu exista o regula grea si rapida pentru cat va dura un alternator. Variaza de la producator la producator.
Inainte de a decide ca trebuie sa blocati alternatorul si sa-l inlocuiti, asigurati-va ca verificati centura de serpentina. Daca centura este uzata sau libera, alternatorul nu va functiona corect. O centura proasta este usor de inlocuit si nu va va costa la fel de multi bani precum un alternator.
In mare parte, alternatoarele sunt mai putin costisitoare decat sa spunem, o pompa de servodirectie sau un compresor de aer conditionat. Cu toate acestea, aveti alternative pentru a nu cheltui atat de multi bani in vederea inlocuirii alternatorului.
Cea mai indicata solutie ar fi sa va indreptati atentia spre o firma de dezmembrari auto, care comercializeaza piese auto, care au fost candva asamblate pe alte masini.
In acest sens, accesati www.dezmembrarililieci.ro, si puteti alege un alternator compatibil pentru masina dvs., la un pret mult mai atractiv decat daca ati fi cumparat alternatorul nou, fie el si dintr-un magazin de piese auto after market, ca sa nu mai zicem de un alternator original, direct de la producator.